اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امضا 56 توافق‌نامه و 48 یادداشت تفاهم بین ایران و قرقیزستان طی 28 سال روابط اخیر

سفیر قرقیزستان در تهران گفت در طول 28 سال روابط مشترک ایران و قرقیزستان پس از استقلال و حاکمیت ملی این کشور، 56 توافق‌نامه بین دولتی و 48 یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف میان دو طرف به امضا رسیده است.

امضا 56 توافق‌نامه و 48 یادداشت تفاهم بین ایران و قرقیزستان طی 28 سال روابط اخیر

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «آوازبیک عبدالرزاق‌اف» سفیر قرقیزستان در تهران در بیست و هشتمین سالگرد استقلال و حاکمیت ملی این کشور گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران یکی از نخستین‌ کشورهایی در دنیا بود که حاکمیت و استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخته است.

وی افزود:‌روابط دیپلماتیک دو کشور در حالی توسعه یافته که سفارت ایران در بیشکک در سال ۱۹۹۲ میلادی در قرقیزستان افتتاح شده و سفارت جمهوری قرقیزستان در تهران نیز در سال ۱۹۹۶ افتتاح شد.

سفیر قرقیزستان در تهران تصریح کرد: در طول 28 سال گذشته 56 تفاهم‌نامه بین دولتی و 48 یادداشت تفاهم در زمینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، تجارت و ... به امضا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های آموزشی و بین منطقه‌ای، همکاری‌های فرهنگی و همکاری‌های در راستای مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته بین تهران و بیشکک بخش دیگری از مناسبات بین دو کشور است.

عبدالرزاق‌اف اظهار داشت: سند چشم‌انداز ۱۰ ساله که از سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده است بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان برای توسعه روابط است. این در حالی است که حسن روحانی در سال ۲۰۱۹ از بیشکک بازدید کردند.

وی تصریح کرد: دو کشور به صورت سازنده در سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های مشترک داشته که از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

سفیر قرقیزستان در تهران گفت:‌ قرقیزستان طرفدار منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای است که البته این موضع‌گیری بیشکک براساس فتوای معظم رهبری و منطبق با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

عبدالرزاق‌اف گفت: قرقیزستان علاقه‌مند به گسترش ترانزیت کالا و بارهای خود از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عربی و اروپایی است. لذا باید کریدورهای جدید جاده‌ای و راه‌آهن به منظور همکاری‌های چندجانبه اقتصادی، علمی و آموزشی و انسانی محقق شده و بدانیم چه توسعه‌ روابط بین تهران و بیشکک به نفع تمام کشورهای منطقه است.

وی افزود: همکاری‌های قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ، سینما، ورزش و آموزش باید گسترش بیشتری پیدا کند.

سفیر قرقیزستان در تهران خاطرنشان کرد:‌ جشنواره‌های فیلم‌های سینمایی ایران هر ساله در قرقیزستان برگزار می‌شود.

عبدالرزاق‌اف گفت:‌از وزارتخارجه ایران و دولت جمهوری اسلامی بابت اعطای کمک یک میلیون دلاری به منظور احداث ورزشگاه استان اوش در قرقیزستان تشکر می‌‌کنم.

وی افزود: روابط همسایگی خوب و همکاری‌های دوستانه بین دو کشور ضروری است و امیدوارم بیش از پیش گسترش یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول